مصرف امگا ۳ برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟

مصرف امگا 3 برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟

مصرف امگا ۳ برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت همه افراد توصیه می‌شود اما مصرف این ماده مغذی برای ورزشکاران و بدنسازان از اهمیت بالاتری برخوردار است. امگا ۳ و روغن ماهی تحلیل عضلانی را کند می‌کند، عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد و دردهای عضلانی را کم می‌کند. با ما همراه باشید تا با فواید امگا ۳ برای ورزشکاران و بدنسازان و همچنین نحوه و میزان دوز مصرفی بیشتر آشنا شویم.

امگا 3 چیست

امگا ۳ (Omega 3) چیست؟

امگا ۳ گروهی از اسیدهای چرب ضروری هستند که عملکردهای مختلفی در بدن دارند و باید از طریق رژیم غذایی تأمین شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ برای تنظیم سوخت ‌وساز لیپیدها و فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند ولی در بدن انسان ساخته نمی‌شوند. فواید امگا ۳ بسیار است اما به صورت کلی می‌توان خواص آن را به صورت زیر برشمرد:

  • مبارزه با افسردگی و اضطراب
  • تقویت بینایی و سلامت چشم
  • تقویت سلامت مغز
  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
  • کلاهش علائم ADHD در کودکان
  • علائم سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد
  • جلوگیری از ابتلا به بیماریهای خود ایمنی
  • اختلالات روانی را بهبود ‌می‌بخشد
  • از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند
  • کمک به بهبود خواب
  • بهبود بیماری کبد چرب
  • کاهنده دردهای قاعدگی
  • و …

همانطور که می‌بینید مصرف اسیدهای چرب امگا سه فواید بیشماری برای ما دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. فواید امگا ۳ برای کودکان نیز بسیار زیاد است.

قرص امگا ۳ و روغن ماهی برای ورزشکاران!

قشر ورزشکار احتمالا به خوبی با فواید این ماده برای بدن و تاثیر آن در ورزش و بدنسازی آشنا هستند. از این رو به ورزشکاران توصیه می‌شود حتما مصرف مکمل ها و قرص امگا ۳ را در رژیم غذایی خود داشته باشند و از مواد غذایی مناسب حاوی امگا۳ استفاده کنند.

فواید امگا ۳ برای ورزشکاران

امگا 3 و روغن ماهی
امگا ۳ و روغن ماهی

امگا ۳ به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، مزایای بسیاری را برای بدنسازان و اهالی ورزش به همراه دارد اما از آنجایی‌که تحقیقات در این زمینه کامل نیست مواردی که در قسمت زیر به آنها اشاره می‌کنیم، فواید احتمالی امگا ۳ برای ورزشکاران به حساب می‎آیند.

۱ – مصرف امگا ۳ درد عضلانی ورزشکاران را کاهش می‌دهد!

یکی از مشکلات ورزشکاران یا افرادی که تازه به ورزش روی آورده‌اند، درد عضلانی تاخیری (DOMS) است. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که ورزشکار به تازگی کمی بیشتر به بدن خود فشار آورده یا یک روتین جدید را وارد برنامه تمرینی خود می‌کند. در افرادی که به تازگی ورزش را شروع کردند نیز این مشکل یک یا دو روز پس از تمرین شروع می شود.
اصولا در این موارد بیشتر افراد به سمت ماساژ درمانی و استراحت می‌روند. تحقیقات نشان داده که پس از بروز این گونه دردهای عضلانی، مصرف مکمل های امگا ۳ و روغن ماهی حاوی DHA و EPA به خوبی می‌تواند عوارض و دردهای ناشی از ورزش و حرکت بدنسازی کنترل کنند و به کاهش آسیب عضلانی پس از ورزش کمک می‌کنند.

۲ – کاهش خطر آسیب دیدگی در ورزش با مصرف امگا ۳

یکی از مهم‌ترین فواید امگا ۳ جلوگیری از تخیریب عضلانی و آسیب دیدگی است. مصرف مواد غذایی حاوی روغن ماهی و امگا سه سبب کاهش التهاب، افزایش جریان خون و اکسیژن، افزایش دامنه حرکتی و تسکین حساسیت مفاصل، باعث کاهش آسیب‌های ورزشی می‌شود. این ماده مغذی همچنین روند ریکاوری را تسریع می‌کند.

۳ – تاثیر امگا ۳ بر عضله سازی

اسیدهای چرب امگا ۳، سنتز پروتئین را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، هرچه امگا ۳ بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای ساخت و حفظ عضله خواهید داشت. مصرف امگا ۳ با افزایش تولید هورمون رشد، بدن را در وضعیت آنابولیک قرار می‌دهد بنابراین عضله سازی را تقویت کرده و فعالیت‌های جسمانی را ارتقاء می‌دهد.

به نظر می‌رسد که وجود مقدار بیشتری از اسیدهای چرب امگا ۳ در سلول عضلانی، آن‌ها را برای سنتز پروتئین آماده می‌کند. به عبارت دیگر، هرچه امگا ۳ بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای ساخت و حفظ عضله خواهید داشت.

۴ – امگا ۳ می‌تواند بر سلامت قلب ورزشکاران موثر است

تاثیر اسیدهای چرب Omega 3 بروی سلامت قلب و ماهیچه‌های اسکلتی ورزشکاران در حال بررسی است. طبق بررسی‌های انجام شده این ماده مغذی ضربان قلب و میزان اکسیژنی که بدن فرد در هر دقیقه می‌سوزاند را کاهش می‌دهد یعنی با مصرف امگا ۳ در طول هر دقیقه ورزش، بدن ورزشکار نسبت به رقیبش به اکسیژن و صرف انرژی کمتری نیاز دارد.

۵ – تاثیرات امگا ۳ بر افزایش انرژی و کیفیت تمرینات ورزشی

اسیدهای چرب EPA و DHA بروی بهبود عملکرد ورزشی بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای تاثیرگذار هستند. مصرف روغن ماهی و امگا سه ضمن کاهش التهاب و تورم عضلانی، سبب افزایش سطح انرژی در فرد و جلوگیری از خستگی زودهنگام می‌شوند.
با مصرف اسیدهای چرب امگا۳، تولید هورمون سروتونین در بدن افزایش یافته که باعث بهبود خلق‌وخو شده و تحمل‌پذیری افراد حین تمرینات سخت را افزایش می دهد. در واقع ترشح این هورمون سبب دیرتر خسته شدن و بهبود عملکرد ورزشی و کیفیت تمرینات می‌شود.

۶ – امگا۳ و چربی سوزی ورزشکاران!

تحقیقات نشان داده است که مصرف امگا ۳ همراه با فعالیت بدنی و ورزشی مزایای بیشتری برای کاهش وزن نسبت به هر یک از آن‌ها به‌تنهایی دارد. طبق مطالعه‌ای که در مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی انجام شد، امگا ۳ می‌تواند به بدنسازان در سوزاندن چربی کمک کند. در این‌جا هم همان قانون سنتز پروتئین صدق می‌کند که هر چه امگا ۳ بیشتری مصرف شود، عملکرد بدن برای چربی سوزی بهتر خواهد بود.

میزان مصرف امگا ۳ برای ورزشکاران و بدنسازان

میزان و نوع استفاده از اسیدهای چرب امگا۳ به اندام، وزن، قد و نوع تمرینات ورزشی بستگی دارد. تحقیقات در این زمینه بیان می‌کند که دوز معمول مصرفی امگا ۳ بدنسازان با مصرف تنها یک قاشق چای‌خوری در روز روغن ماهی تامین می‌شود.

امگا ۳ که بدنسازان استفاده می‌کنند، بهتر است شامل EPA و DHA باشد.

مقدار توصیه شده روزانه امگا ۳ پس از ۱۸ سالگی در زنان ۱.۱ و در مردان ۱.۶ گرم است؛ با این حال اسیدهای چرب امگا ۳ تا ۵۰۰۰ میلی‌گرم در روز نیز کاملا ایمن به حساب می‌آیند.

برای خرید قرص امگا ۳ از داروخانه کلیک کنید.

HTML tutorial

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *