آلرژی فصلی؛ علائم، علل و درمان!

Back to بلاگ
آلرژی فصلی: علائم، علل و درمان

آلرژی فصلی؛ علائم، علل و درمان!

(3)

زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

بهار موقع جوانه زدن گل ها و شکوفه دادن درختان است و اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که آلرژی فصلی دارند، هنگامی که گیاهان گرده افشانی می‌کنند، ممکن است علائمی مانند: آبریزش بینی ،خارش بینی و قرمزی چشم را تجربه کنید که بسیار آزار دهنده است و توان انجام کارهای روزمره را تا حد زیادی از شما می‌گیرد ولی با کنترل این علایم می توان اختلالات به وجود آمده در ساعات خواب، تفریح و کار را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

علل آلرژی فصلی

در زمانی که موادی مانند گرده گیاهان وارد بدن ما می‌شوند، دستگاه ایمنی بدن ما در اکثر مواقع هیچ واکنش از خود نشان نمی‌دهند، زیرا هیچ خطری را شناسایی نمی‌کنند. اما در برخی موارد، دستگاه ایمنی بدن این موارد را یک خطر جدی شناسایی کرده و واکنش قوی را از خود نشان می‌دهد که باعث بروز حالاتی در بدن خواهد شد. این حالات با چند علائم در بدن قابل شناسایی هستند که ممکن است باعث اذیت شدن فرد شود.

به طور کلی آلرژی فصلی یا حساسیت فصلی مانند دیگر آلرژی‌ها زمانی به وجود می‌آید که سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی از عوامل حساسیت زیادی از خود نشان دهد که در بسیاری از موارد مشکلی را به وجود نمی‌آورد و با چند قرص و دارو قابل بهبود است. در صورتی نمی‌توانید به خوبی نفس بکشید، شب‌ها دچار سرفه می‌شوید، آبریزش بینی دارید و گاهی چرک بینی به سراغتان می‌آید، چشمانتان می‌خارد یا خارش گلو دارید، به احتمال زیاد آلرژی به سراغ شما آمده است. در صورتی که آلرژی شما بسیار حاد باشد و نیاز به رسیدگی پزشک داشته باشد، حتما به بیمارستان مراجعه کنید.

گپ دوستانه‌ی فصلی با آنفلوانزای فصلی!

علائم آلرژی فصلی

علائم آلرژی فصلی از خفیف تا شدید متغیر است. علائم آلرژی فصلی خفیف عبارتند از:

• عطسه و گرفتگی یا آبریزش بینی
  • خارش اطراف بینی یا دهان
  • قرمزی، خارش، آبریزش یا تورم چشم
  • بثورات پوستی(کهیر)
  • آلرژی و سلامت روان

تحقیقات نشان می دهد که آلرژی های فصلی می تواند بر سلامت روان و خلق و خوی تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به علائم اضطراب و افسردگی شود.

علائم شدید آلرژی فصلی

اگر علائم آلرژی شدید را تجربه می کنید یا سابقه واکنش های آلرژیک شدید دارید، بسیار مهم است که برای تشخیص، درمان و راهنمایی مناسب به متخصص آسم و آلرژی مراجعه نمایید .علائم آلرژی فصلی شدید عبارتند از:

• تورم صورت، تورم لب ها، زبان
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • حمله آسم
  • آنافیلاکسی

هنگامی که یک واکنش آلرژیک شدید شامل دو یا چند سیستم اندام می شود، به آن شوک آنافیلاکسی یا آنافیلاکسی گفته می شود. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که به طور بالقوه می تواند تهدید کننده زندگی باشد و بر سیستم های مختلف اندام از جمله پوست، دهان، معده، سیستم تنفسی و قلب تأثیر بگذارد.

علائم زیر ممکن است نشان دهنده آنافیلاکسی باشد:

• خارش پوست، قرمزی، تورم و کهیر
  • خارش دهان، تورم لب و زبان
  • استفراغ، اسهال و گرفتگی شکم
  • تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه، گرفتگی قفسه سینه یا درد
  • نبض ضعیف، سرگیجه، غش و فشار خون پایین
  • سردرد، احتقان بینی، آبریزش چشم و تعریق
  • سردرگمی و احساس عذاب قریب الوقوع
  • از دست دادن هوشیاری

❌ اگر شما یا یکی از اطرافیانتان این علائم واکنش شدید آلرژیک را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص آلرژی فصلی

با ارزیابی علائم و نشانه‌های بیمار و انجام معاینات فیزیکی، پزشکان می‌تواند تشخیص دهند که بیمار دارای حساسیت فصلی هست یا خیر. پس از تشخیص، پزشک قادر به شناسایی عامل اصلی آلرژیک می‌باشد و می‌تواند درمان را شروع کند. برای اینکار دو نوع آزمایش لازم است انجام شوند:

• آزمایش خون
  • آزمایش از طریق پوست

آزمایش پوستی به دو صورت انجام می‌شود: با چکاندن مقداری از عامل حساسیت زا (آلرژن) روی پوست بیمار و سوزن زدن به آن یا با تزریق مقداری آلرژن زیر پوست.

راه حل هایی برای مقابله با علائم آلرژی فصلی

اگر به دنبال راهی ساده برای کاهش علائم آلرژی فصلی هستید توجه داشته باشید که آلرژی تنها به گرده گل محدود نمی شود و بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی بهاری علائمی را در طول سال تجربه می کنند که تنها متخصصین آلرژی می توانند به شناسایی علت اصلی علائم شما کمک کنند و به جای درمان صرف علائم، استراتژی هایی را برای جلوگیری از محرک ها برای درمان شما ایجاد کنند.

در اینجا تعدادی از رایج‌ترین و پر کاربردترین قرص ها و داروهای ضد حساسیت که خواب آور نباشد را معرفی میکنیم.

آنتی هیستامین ها

انتی‌هیستامین‌ها معمولا اولین داروهایی هستند که افراد پس از مشاهده علائم حساسیت سراغ آن‌ها می‌روند. این داروها استفاده‌های رایجی دارند و در تمام داروخانه‌های محلی یافت می‌شوند.
این داروها به تسکین علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و آبریزش چشم کمک می کنند.

آنتی هیستامین هایی مانند ستیریزین، لوراتادین و فکسوفنادین به دلیل اثرات غیر خواب آور گزینه بهتری هستند برای استفاده ولی آنتی هیستامین های مانند دیفن هیدرامین می توانند باعث خواب آلودگی نزد شما شوند، اما اگر به دلیل آلرژی دچار اختلال خواب شده اید استفاده از این انتی هستامین می تواند برای شما مفید باشد.

آنتی‌هیستامین‌ها به‌صورت: قرص ضد آلرژی، شربت، اسپری بینی و قطره چشم در دسترس هستند.

کورتیکواستروئیدهای بینی

کورتیکواستروئیدهای بینی مانند اسپری‌های بینی (فلوتیکازون) به کاهش التهاب در مجاری بینی کمک می‌کند و علائمی مانند احتقان، عطسه و آبریزش بینی را تسکین می‌دهد.

این داروها که علائم حساسیت را با سرکوب التهاب‌های مربوط به حساسیت کاهش می‌دهند در انواع اسپری بینی، اسپری تنفسی، قطره چشم، قرص ضد حساسیت قوی در دسترس هستند. این داروها که همچنین با نام استروئیدها شناخته می‌شوند، باعث جلوگیری و درمان گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش و خارش بینی می‌شوند. این داروها همچنین می‌توانند التهاب‌های ایجاد شده در اثر واکنش‌های حساسیت‌زای دیگر را از بین ببرند.

علاوه بر داروهای کورتیکواستروئید، پزشک می‌تواند برای دو چندان کردن اثر این دارو، انواع دیگری از داروهای ضد حساسیت را برای کاهش و رفع علائم حساسیت تجویز کنند.

ضد احتقان ها

داروهای ضد احتقان خوراکی می توانند به کاهش احتقان بینی کمک کنند. با این حال، به دلیل عوارض جانبی بالقوه مانند افزایش ضربان قلب و فشار خون باید با احتیاط و فقط برای مدت کوتاهی استفاده شوند.

هنگامی که شما مبتلا به حساسیت می‌شوید، بافت‌های داخلی بینی شما ملتهب می‌شوند تا بتوانند با آلرژن‌ها تماس برقرار کنند. این ورم و التهاب بافت‌های خالی بینی، باعث آبریزش و تولید مخاط بینی می‌شود.علاوه بر این، در طول مدت زمان حساسیت، رگ‌های خونی چشم ملتهب می‌شوند و باعث سرخی و قرمزی چشم‌ها خواهند شد. نحوه عملکرد داروهای ضد گرفتگی بینی به‌طوری است که ،التهاب و ورم بافت‌های بینی و رگ‌های خونی چشم را کاهش می‌دهند و در نتیجه باعث تسکین علائم تورم بینی، گرفتگی، آبریزش بینی می‌شوند و قرمزی چشم ها را از بین می‌برند.

داروهای ضد گرفتگی بینی در انواع قرص،شربت،اسپری و قطره بینی در دسترس هستند.دقت داشته باشید که اسپری بینی و قطره چشم ضد گرفتگی بینی نباید هر مرتبه بیشتر از چند روز پیوسته استفاده شود.

درمان آلرژی فصلی در منزل

• مواجهه‌ی خود را با عامل حساسیت‌زا کاهش دهید.
  • هوای داخل خانه را تمیز و تهویه‌شده نگه دارید.
  • مجرای بینی خود را با سرم شست‌وشو بشویید. با این کار مخاط و آلرژن‌ها از مجاری بینی خارج می‌شوند و گرفتگی بینی نیز بهبود می‌یابد.
  • در زمان‌هایی که میزان گرده‌ها در هوا زیاد است، پیش از آغاز علائم آلرژی فصلی شروع به مصرف دارو کنید.

خلاصه

آلرژی فصلی می تواند به صورت عطسه، خارش و آبریزش چشم، آبریزش یا گرفتگی بینی و خستگی ظاهر شود. این علائم ممکن است تحت تاثیر آلرژن های خاص موجود در فصول مختلف سال شدت متفاوتی داشته باشند.برای دستیابی به تشخیص دقیق و درمان مناسب برای علائم آلرژی شاید بهترین کار این باشد که با یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنیم و پیش از آغاز مشکلات آلرژی با راه‌های غیردارویی و دارویی از وقوع علائم آلرژی پیشگیری کنیم یا آنها را تحت کنترل درآوریم.

منبع: داروخانه دکتر آزاده سالم

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

با انتخاب ستاره ها به این مقاله امتیاز بدهید.

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می دهید!

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این مقاله را بهبود دهیم؟

HTML tutorial