اثرات ال کارنیتین بر لاغری و چربی سوزی!

Back to بلاگ
ال-کارنیتین چیست

اثرات ال کارنیتین بر لاغری و چربی سوزی!

5
(4)

یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین مکمل ها در بین ورزشکاران و افرادی که به دنبال چربی سوزی و افزایش سطح انرژی هستند، ال کارنیتین است. در این مقاله به بررسی این ماده می پردازیم و اثرات بر لاغری، چربی سوزی و … را بررسی میکنیم. با مجله سلامت داروخانه دکتر سالم همراه باشید.

ال-کارنیتین چیست؟

کارنیتین در کلیه ها و کبد از دو اسید آمینه ضروری (لیزین و متیونین) ساخته می شود. در نتیجه موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری شده که موجب آزاد سازی انرژی در بدن می شود. برخی از متخصصان پزشکی ال کارنیتین را به شکل مکمل برای کمک به حمایت از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلال نعوظ و سایر بیماری‌ها تجویز می‌کنند. اما به دلیل نقشی که در متابولیسم چربی دارد، بیشتر به دلیل توانایی آن در کمک به کاهش وزن شناخته شده است، به ویژه هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش روتین ترکیب شود.

کارنیتین به خوبی می تواند پاسخی به رویاهای کاهش وزن شما باشد. در ادامه به چند مزیت مکمل کاهش وزن ال-کارنیتین و چگونگی کمک به کاهش وزن می پردازیم:

تاثیر ال کارنیتین بر چربی سوزی

با سطوح بالاتر ال کارنیتین، بدن شما در سوزاندن چربی بهتر عمل میکند به نحوی که نه تنها میزان چربی ذخیره شده در بدن شما را کاهش می دهد، بلکه به کاهش چربی احشایی شکم نیز کمک می کند. بافت چربی احشایی یا چربی احشایی شکم، چربی است که اندام های داخلی مانند کلیه ها، کبد و لوزالمعده شما را احاطه کرده است، این نوع چربی معمولاً به عنوان چربی مضر شکم شناخته می شود.

مهم است که توجه داشته باشید که اگر ال کارنیتین را با یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه معمول ورزشی ترکیب نکنید، به چربی سوزی یا کاهش وزن کمک قابل توجهی نمی کند.

یک بررسی از 37 مطالعه نشان داد که مکمل ال-کارنیتین به طور قابل توجهی وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و توده چربی را کاهش می دهد.

healthline.com

ال کارنیتین و افزایش انرژی

افزایش انرژی

با افزایش ظرفیت بدن برای چربی سوزی، سطح انرژی شما نیز افزایش می یابد. ال کارنیتین نه تنها به شما کمک می کند تا میزان سوخت و ساز بدن تان را با هر تمرین را افزایش دهید، بلکه انرژی بیشتری برای تمرینات بهتر و سبک زندگی سالم تر را برای شما به ارمغان می آورد.

کاهش تجمع اسید لاکتیک در عضلات

ال کارنیتین موجب کاهش تجمع لاکتیک اسید در عضلات شما می شود، در طول تمرینات شدید و سنگین نیاز عضلات به اکسیژن به اندازه‌ی زیاد می‌شود که بدن توانایی دریافت این میزان اکسیژن را ندارد و این شرایط تنفس بی‌هوازی و تجمع اسید لاکتیک را به دنبال دارد، تجمع لاکتات عضلانی مسئول درد و خستگی عضلانی پس از تمرینات شدید می باشد. ال کارنیتین به پاکسازی لاکتات کمک می‌کند تا سریع‌تر ریکاوری کنید و می‌توانید به برنامه های ورزشی خود که برای کاهش وزن شما بسیار مهم است،با انرژی بهتری ادامه دهید.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

ال‌کارنیتین به‌ عنوان یک آنتی‌اکسیدان موثر به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. این ریزمغذی حتی در غلظت‌های کم، سرکوب سیستم ایمنی ناشی از چربی را خنثی می‌کند. در مجموع، مشاهدات نشان می‌دهد که ال-کارنیتین با کاهش التهاب و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

آیا کروم برای لاغری و کاهش وزن مفید است؟!

تفاوت ال کارنیتین مایع و قرص

ال کارنتین به اشکال گوناگون قرص، پودر و مایع (شربت) در داروخانه ها یافت می شود. ال کارنتین مایع هضم بهتری نسبت به پودر و کپسول دارد. ال کارنیتین مایع طعم خوبی نسبت به قرص دارد.

اثرات جانبی مصرف کارنیتین

گرچه مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتاً کمی می‌شود که می‌تواند برای پیشرفت وضعیت ذهنی و فکری مفید باشد. اما لازم به ذکر است که اگر ال کارنیتن بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد در دوز های مصرفی بالا دیده شده‌است.

زمان مصرف ال کارنیتین

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین صبح زود است. علاوه بر این مصرف مکمل ال کارنیتین یک ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی نیز مفید و مؤثر است.

کمبود کارنیتین

کمبود کارنیتین

دو نوع حالت کمبود کارنیتین وجود دارد:

کمبود اولیه به دلیل اختلالات ژنتیکی در تولید ال کارنیتین غشای سلول است که معمولا در دوران نوزادی یا اوایل کودکی ظاهر می شود،کمبود آن در نوزادان می تواند منجر به صرع و آنسفالوپاتی،در نوجوانان و جوانان منجر به تشنج، ضربان قلب نامنظم، و مشکلات تنفسی، کاردیومیوپاتی یا مرگ ناگهانی در افراد مسن شود.
اگرچه برخی از افراد مبتلا به کمبود اولیه کارنیتین علائمی ندارند، اما کمبود ال کارنتین در تمامی سنین،افراد را در معرض خطر نارسایی قلبی، اختلالات کبدی و حتی کما قرار می دهد.

کمبود ثانویه کارنیتین ناشی از برخی اختلالات (مانند نارسایی مزمن کلیه) یا استفاده مزمن از داروهای که جذب کارنتین را کاهش یا دفع آن را افزایش می دهد .علائم و نشانه‌های کمبود ثانویه کارنیتین شامل انسفالوپاتی هیپرآمونومیک (بی‌حالی، تشنج و کاهش هوشیاری ناشی از افزایش سطح آمونیاک)،هیپوگلیسمی، هیپوکتونمی (سطح پایین کتون‌ها در خون)، اسیدوری دی کربوکسیلیک (افزایش غلظت اسیدهای یو کربوکسیلیک) هیپراوریسمی (اسید اوریک اضافی در خون)، ضعف عضلانی، میوگلوبینوری (میوگلوبین اضافی در ادرار)، کاردیومیوپاتی در افراد میگردد.
کمبود اولیه و ثانویه کارنیتین را می توان تحت نظر پزشک با دوزهای بالای مکمل کارنیتین برطرف کرد.

تداخلات با داروها

چند نمونه از داروهای که تداخل با مکمل های کارنتین را دارند در ادامه مطلب برای شما عزیزان توضیح داده ایم اما اگر بیماری زمینه ی خاص یا داروهای خاص استفاده می کنید ،قبل از استفاده این مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

آنتی بیوتیک ها

کارنیتین با آنتی‌بیوتیک‌های متصل به pivalate که طولانی مدت برای پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری استفاده می شود تداخل دارد.مصرف مزمن این آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به کاهش کارنیتین شود.

سدیم والپروات و سایر داروهای ضد تشنج

مصرف داروهای ضد تشنج سدیم والپروات ، فنوباربیتال، فنی توئین و کاربامازپین سطوح خونی کارنیتین را کاهش می دهد.

کلام پایانی

ال کارنیتین یک ریزمغذی مبتنی بر اسیدآمینه است که توسط کلیه‌ها و کبد در بدن تولید شده و از طریق برخی منابع غذایی مانند گوشت و ماهی نیز قابل دریافت است. برای همین است که قرص لاغری ال کارنیتین، با بالا بردن میزان این ماده در بدن، عوارض جانبی زیادی را همراه خود خواهد داشت. هرچند این شبه‌ویتامین، توانایی کاهش فشارخون و فرآیند التهابی مرتبط با بیماری قلبی را نیز دارد ولی ممکن است برای برخی افراد عوارضی مانند تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم، اسهال و بوی بدن ماهی را نیز ایجاد کند. درمجموع، اگر مکمل ال کارنیتین درکنار رژیم غذای اصولی و ورزش استفاده نشود، مانند بسیاری از مکمل‌ها تاثیر چندانی بر کاهش وزن نخواهد داشت.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

با انتخاب ستاره ها به این مقاله امتیاز بدهید.

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می دهید!

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این مقاله را بهبود دهیم؟

HTML tutorial

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to بلاگ